Σε νέα φάση κλιμάκωσης η αντιπαράθεση μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ιράν, καθώς εισερχόμαστε σήμερα Κυριακή, 28 Ιουνίου 2026, στην 121η μέρα πολεμικών επιχειρήσεων στη Μέση Ανατολή και οι δύο πλευρές αλληλοκατηγορούνται για παραβίαση της εύθραυστης εκεχειρίας που συμφωνήθηκε στις 17 Ιουνίου, ενώ ανταλλάσσουν στρατιωτικά πλήγματα και σκληρές προειδοποιήσεις.

Σύμφωνα με την Κεντρική Διοίκηση των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων (CENTCOM), αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη έπληξαν δέκα στόχους στο Ιράν, μεταξύ των οποίων στρατιωτικές εγκαταστάσεις επιτήρησης, συστήματα επικοινωνιών, αντιαεροπορικές υποδομές, αποθήκες μη επανδρωμένων αεροσκαφών και εγκαταστάσεις ναρκοθέτησης. Εκρήξεις καταγράφηκαν στην περιοχή Σιρίκ, ενώ σύμφωνα με την ιρανική κρατική τηλεόραση επλήγη πύργος τηλεπικοινωνιών και χωριό στο νησί Κεσμ, χωρίς να έχουν αναφερθεί θύματα.

Η CENTCOM υποστήριξε ότι τα αμερικανικά πλήγματα αποτέλεσαν απάντηση σε προηγούμενες ιρανικές επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων, κατηγορώντας την Τεχεράνη ότι παραβίασε πρώτη την εκεχειρία. Σύμφωνα με την αμερικανική εκδοχή, ιρανικό drone-καμικάζι έπληξε το δεξαμενόπλοιο Kiku, υπό σημαία Παναμά, κοντά στα Στενά του Ορμούζ.

Η απάντηση του Ιράν ήρθε λίγες ώρες αργότερα. Οι Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν ότι εκτόξευσαν πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Κουβέιτ και στο Μπαχρέιν, κάνοντας λόγο για καταστροφή σημαντικών στόχων στις βάσεις Αλί αλ Σάλεμ και του 5ου Στόλου στο λιμάνι Σαλμάν. Οι ένοπλες δυνάμεις του Κουβέιτ επιβεβαίωσαν τις επιθέσεις, ενώ στο Μπαχρέιν ενεργοποιήθηκαν σειρήνες αεροπορικής επιδρομής και οι αρχές κάλεσαν τους πολίτες να αναζητήσουν καταφύγιο.

Τι υποστηρίζουν οι δύο πλευρές

Το υπουργείο Εξωτερικών του Ιράν ανακοίνωσε ότι αμερικανικά αεροπορικά πλήγματα έθεσαν στο στόχαστρο εγκαταστάσεις παρακολούθησης και επιτήρησης στις νότιες ακτές της χώρας, χαρακτηρίζοντας τις επιθέσεις κατάφωρη παραβίαση της ενδιάμεσης συμφωνίας που αποσκοπούσε στον τερματισμό της τετράμηνης σύγκρουσης μεταξύ των δύο χωρών. Σε ανακοίνωσή της, η Τεχεράνη υποστήριξε ότι οι επιθέσεις αποδεικνύουν πως οι Ηνωμένες Πολιτείες «δεν δίνουν την ελάχιστη αξία στις δεσμεύσεις τους» και κατηγόρησε την Ουάσιγκτον για συστηματική αθέτηση των συμφωνιών της.

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ προχώρησε σε ιδιαίτερα σκληρές δηλώσεις μέσω της πλατφόρμας Truth Social, αναφέροντας ότι οι αμερικανικές επιθέσεις πραγματοποιήθηκαν εξαιτίας της νέας παραβίασης της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός από την Τεχεράνη. Παράλληλα προειδοποίησε ότι, εάν χρειαστεί, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα ολοκληρώσουν στρατιωτικά την επιχείρησή τους, δηλώνοντας πως σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο «η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν δεν θα υπάρχει πλέον».

Βομβαρδισμοί και στρατιωτικές επιχειρήσεις στο Λίβανο

Παράλληλα, παραμένει τεταμένη η κατάσταση και στο μέτωπο του Λιβάνου. Ο ηγέτης της Χεζμπολάχ, Ναΐμ Κάσεμ, χαρακτήρισε «μεγάλο λάθος» τη συμφωνία που υπέγραψαν Λίβανος και Ισραήλ με αμερικανική διαμεσολάβηση, υποστηρίζοντας ότι υπονομεύει την εθνική κυριαρχία της χώρας. Αντίθετα, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου έκανε λόγο για ιστορική συμφωνία, η οποία, όπως είπε, αποτελεί σημαντικό πλήγμα για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Διαφορετική άποψη εξέφρασε ο υπουργός Εθνικής Ασφάλειας Ιταμάρ Μπεν-Γκβιρ, ο οποίος χαρακτήρισε τη συμφωνία σοβαρό λάθος.

Παράλληλα, ο ισραηλινός στρατός ανακοίνωσε ότι πραγματοποίησε επιχειρήσεις στον νότιο Λίβανο, όπου σκότωσε μαχητές της Χεζμπολάχ που έφεραν αντιαρματικές ρουκέτες και κατέστρεψε εκτοξευτή ρουκετών στην περιοχή της Ναμπατίγε. Επιπλέον, γνωστοποίησε ότι δυνάμεις του εξουδετέρωσαν ένοπλους στη λεγόμενη «ζώνη ασφαλείας» στη νότια Συρία, διαμηνύοντας ότι οι επιχειρήσεις θα συνεχιστούν με στόχο την αποτροπή κάθε απειλής κατά των ισραηλινών πολιτών και στρατιωτών.