Η Θεσσαλονίκη απέκτησε ξανά ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της ιστορίας της, καθώς το Μπέη Χαμάμ, γνωστό στους περισσότερους Θεσσαλονικείς ως «Λουτρά Παράδεισος», παραδόθηκε επισήμως στο κοινό μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασής του. Το μεγαλύτερο και σημαντικότερο οθωμανικό λουτρικό συγκρότημα των Βαλκανίων ανοίγει μια νέα σελίδα στην πολυκύμαντη διαδρομή του, επιστρέφοντας ως επισκέψιμο μνημείο και σύγχρονος χώρος πολιτισμού.
Η αποκατάσταση του μνημείου εντάσσεται στη συνολική στρατηγική ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς της Θεσσαλονίκης και φιλοδοξεί να επανασυνδέσει το ιστορικό κτίσμα με την καθημερινότητα της πόλης. Για αιώνες το Μπέη Χαμάμ αποτέλεσε σημείο συνάντησης και κοινωνικής ζωής στο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, ενώ πλέον καλείται να διαδραματίσει έναν νέο ρόλο ως χώρος πολιτιστικών δράσεων και εκδηλώσεων.
Μενδώνη: Σημαντική η επανένταξη των μνημείων στην κοινωνική ζωή
Κατά την τελετή παράδοσης, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη χαρακτήρισε την ημέρα ιδιαίτερα σημαντική, σημειώνοντας ότι κάθε απόδοση ενός μνημείου στους πολίτες αποτελεί ξεχωριστή στιγμή, ιδιαίτερα για μια πόλη με τόσο πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα όπως η Θεσσαλονίκη. Υπογράμμισε ακόμη ότι το Υπουργείο Πολιτισμού υλοποιεί τα τελευταία χρόνια ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αποκατάστασης και δημιουργίας πολιτιστικών υποδομών, δίνοντας έμφαση στην ανάδειξη της πολυπολιτισμικής ταυτότητας της πόλης μέσα από πολιτιστικές διαδρομές που συνδέουν βυζαντινά και οθωμανικά μνημεία.
Η υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στη σημασία της επανένταξης των μνημείων στην κοινωνική ζωή, επισημαίνοντας πως όταν οι πολίτες αγαπούν και χρησιμοποιούν έναν ιστορικό χώρο, συμβάλλουν ουσιαστικά και στην προστασία του. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, τα μνημεία είναι «ζωντανοί οργανισμοί» που χρειάζονται φροντίδα ώστε να παραμείνουν ενεργά και λειτουργικά.
Το παλαιότερο οθωμανικό λουτρό
Το Μπέη Χαμάμ ανεγέρθηκε το 1444 από τον σουλτάνο Μουράτ Β΄ και αποτελεί το παλαιότερο οθωμανικό λουτρό της Θεσσαλονίκης. Λειτούργησε ως λουτρό μέχρι το 1968, ενώ μετά την απαλλοτρίωσή του από το Δημόσιο χρησιμοποιήθηκε για εκθέσεις και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, Τάνια Πρωτοψάλτη, χαρακτήρισε την ολοκλήρωση του έργου σταθμό για τη διατήρηση της πολυπολιτισμικής ταυτότητας της πόλης. Οι εργασίες, που ξεκίνησαν το 2022 με χρηματοδότηση 1,5 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, περιλάμβαναν εκτεταμένες παρεμβάσεις συντήρησης, αποκατάστασης και εκσυγχρονισμού των υποδομών.
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης τόνισε ότι το μνημείο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορικής συνέχειας της πόλης και ενισχύει το πολιτιστικό και τουριστικό της αποτύπωμα. Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με μουσική παρουσίαση από σπουδαστές του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, συνδέοντας συμβολικά το παρελθόν του μνημείου με τη νέα πολιτιστική του πορεία.

Σχόλια
Τα σχόλια ελέγχονται πριν από τη δημοσίευση. Απαντάμε σε επώνυμα σχόλια. Διαγράφουμε υβριστικά σχόλια, που μπορεί να προκαλέσουν εισαγγελική παρέμβαση.
Με τη λέξη επαλήθευσης που ζητάμε, προσπαθούμε να αποφύγουμε τα spam και τυχόν ιούς, που θα βλάψουν και το δικό σας υπολογιστή.