Ένα αφιέρωμα στον Κριστιάν Μουντζίου, αλλά και τις προβολές των πολυαναμενόμενων ταινιών καταξιωμένων σκηνοθετών όπως ο Γκόραν Πασκάλιεβιτς, ο Ζεκί Ντεμιρκουμπούζ και η Αϊντα Μπέγκιτς περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια του 53ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (2-11 Νοεμβρίου). >>>

Το σύνολο του έργου του Ρουμάνου σκηνοθέτη Κριστιάν Μουντζίου, σε ένα πλήρες αφιέρωμα που ξεκινά από τις μικρού μήκους ταινίες του και ολοκληρώνεται με την τελευταία του δημιουργία «Beyond the Hills» θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει το κοινό. Μάλιστα ο ίδιος θα έρθει στην πόλη μας κατά τη διάρκεια του 53ου ΦΚΘ. 
Το αφιέρωμα - στο οποίο θα προβληθούν συνολικά έξι μικρού μήκους ταινίες και τέσσερις μεγάλου μήκους - συνοδεύεται και από ειδική έκδοση την οποία επιμελήθηκε ο υπεύθυνος του τμήματος Δημήτρης Κερκινός.
Οι σινεφίλ, και όχι μόνο, θα έχουν τη δυνατότητα να δουν:

  • -το βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα (το 2007) «4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 ημέρες», όπου ο σκηνοθέτης σκιαγραφεί την παραβίαση των ανθρώπινων δικαιωμάτων στη Ρουμανία επί καθεστώτος Τσαουσέσκου, με αφορμή μια ιστορία έκτρωσης,
  • -τη «Δύση» (2002), που αποτυπώνει τα αδιέξοδα των νέων οι οποίοι επιθυμούν να απαγκιστρωθούν από τα τραύματα του παρελθόντος και να εγκατασταθούν στη Δύση,
  • -το σπονδυλωτό «Tales from the Golden Age» (έξι επεισόδια από πέντε σκηνοθέτες, ανάμεσά τους και ο Κριστιάν Μουνγκίου) (2009), που ζωντανεύει με χιούμορ αστικούς θρύλους της κομμουνιστικής Ρουμανίας,
  • -και το «Beyond the Hills» (2012), που εμπνέεται από την αληθινή ιστορία ενός εξορκισμού σε ένα μοναστήρι έξω απ’ το Βουκουρέστι και τις τραγικές συνέπειές του. 

Ακόμη μεταξύ άλλων θα προβληθούν και οι μικρού μήκους δημιουργίες του: «The Hand of Paulista» (1998), «Η Χορωδία των Πυροσβεστών» (2000), και «Zapping» (2000).

Στο υπόλοιπο πρόγραμμα του τμήματος «Ματιές στα Βαλκάνια» θα παρουσιαστούν φέτος ακόμη:

  • -η νέα ταινία του Σέρβου σκηνοθέτη Γκόραν Πασκάλιεβιτς με τίτλο «When Day Breaks»(φωτογραφία δεξιά), 
  • -το «Inside» του Τούρκου Ζεκί Ντεμιρκουμπούζ, ο οποίος εμπνέεται από τον Ντοστογιέφσκι και μεταφέρει το «Υπόγειο» στη σημερινή Άγκυρα,
  • -το «Children of Sarajevo» της Άιντα Μπέγκιτς που παρουσιάζει τα μεταπολεμικά τραύματα στο Σαράγεβο,
  • -το «Clip» της Μάγια Μίλος, που καταγράφει μια γενιά που ξοδεύει το χρόνο της σε αποστασιοποιημένες ερωτικές συνευρέσεις και εκφράσεις βίας,
  • -η μαύρη κωμωδία «Everybody in Our Family» του Ρουμάνου Ράντου Ζούντε
  • -το δράμα «Night of Silence» του Τούρκου Ρεΐς Τσέλικ
  • -η Τουρκοελληνική συμπαραγωγή «Beyond the Hill» του πρωτοεμφανιζόμενου δημιουργού Εμίν Αλπέρ - που ξεκίνησε την πορεία του από το Crossroads του 51ου ΦΚΘ και παρουσιάστηκε στα Works in Progress στο 52ο ΦΚΘ,
  • -αλλά και οι μικρού μήκους ταινίες: «Silent» (Τουρκία) του Λ. Ρεζάν Γεσιλμπάς, 
  • «House Party» (Ρουμανία) του Αντριάν Σιταρού, «30-40-50» (Ρουμανία) των Ρουγκίνα, Περνολοβίτσι και Ραντού, «The Ornament of Soul» (Κροατία) της Ιρένα Τζούκιτς- Πραντζιτς, «Can I Drive Daddy?» του Μίχα Χοτσεβάρ (Σλοβενία) και «Musa» (Τουρκία) του Σερχάτ Καραασλάν.